دوره 5، شماره 56، اسفند 1402، صفحات 35 - 43
نویسندگان : فاطمه فتاحی *

چکیده :
هوش هیجانی یک ویژگی منحصر به فرد است که نقش مهم و غیرقابل انکاری در فعالیت های فردی و اجتماعی فرد دارد. هوش هیجانی افراد را برای خودکنترلی و خودتنطیمی رفتارهایش کمک می کند و باعث درک درست و واقعی از عواطف و احساسات خود و دیگران می شویم هوش هیجانی به افراد کمک می کند تا در برخورد و برقراری ارتباط با دیگران سنجیده و منطقی عمل کنند و برای تحقق این مهم عواطف و احساسات خود را مدیریت کند و کنترل نماید برخورداری از هوش هیجانی برای معلمان یک ضرورت است. این اهمیت از آن جهت است که معلمان در محیط مدرسه و کلاس درس با انواع رفتارهای دانش آموزان مواجه هستند که در این بین ممکن است برخی رفتارها بر خلاف انتظارات مدرسه، معلمان و مربیان باشد به همین دلیل نیز لازم است که معلمان و مدیران بتوانند عواطف و احساسات خود را در برخورد با دانش آموزان مدیریت کنند. یاددهی و یادگیری فرآیندی است که از طریق آن مطالب و مفاهیم درسی به دانش آموزان منتقل می شود. در این فرآیند برخورداری معلمان از نعمت هوش هیجانی به آنان کمک می کند تا شناخت درست و دقیقی نسبت به دانش آموزان خود پیدا کنند و برای نحوه و شیوه برخورد با آنان و مدیریت کلاس روش های منطقی اتخاذ کنند. معلمی که از هوش هیجان برخوردار است شوق و انگیزه بیشتری برای برقراری تعامل و ارتباط با دانش آموزان خود پیدا می کند و نگرانی و استرس آنان را کاهش می دهد و همین باعث می شود تا مدیریت و کنترل بهتری بر احساسات و عواطف خود داشته باشد. در این مقاله بر آنیم تا به روش کتابخانه ای با معنا و مفهوم هوش هیجانی آشنا شویم و پس از آن نقش آن را در موفقیت معلمان در فرآیند یاددهی و یادگیری مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، موفقیت، یادگیری، طراحی برنامه درسی


مشاهده مقاله
124
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ آذر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۹ دی ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۱۶ اسفند ۱۴۰۲