دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 148 - 157
نویسندگان : نساء كفاش جودي *

چکیده :
با تغییر گسترده زمینه بازاریابي اکنون بازاریابي رابطه اي جایگزین بازاریابي سنتي مبتني بر عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابي گردیده است. استراتژي بازاریابي رابطه اي مبتني بر ایجاد، توسعه و حفظ ارتباط با خریداران مي باشد. جهت نیل به این هدف سازمانها باید عناصر ایجاد و حفظ روابط بین سازماني را شناسائي نموده و با سنجش این عناصر در جهت بهبود روابط خود يا سازمانهاي دیگر اقدامات الزم را به عمل آورند. یکي از مهمترین این عناصر، عنصر اعتماد مي باشد. اعتماد با رویکرد آینده نگر خود اینک جایگزین بسیاري از عناصر مورد تاکید قدیمي مانند وابستگي، سرمایه گزاري در معاملات ویژه و رضایت گردیده اسيت. بدین ترتیب با توجه به شکاف علمي(تئوریک) و عملي موجود پیرامون این متغیر زیربنائي بازاریابي نوین دو هدف در این تحقیيق پي گیري شده است. نخست مفهوم سازي و بیان اهمیت اعتماد در شکل دهي و حفظ روابط بلند مدت و دوم ایجاد مقیاسي معتبر جهت سنجش اعتبار بین سازماني به روش تحلیل عاملي مورد بررسي قرار گرفته است.

کلمات کلیدی :
عنصر اعتماد، بازاریابي، استراتژیک، بازاریابي رابطه اي.


مشاهده مقاله
201
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ تیر ۱۴۰۲