دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 46 - 60
نویسندگان : زینب نوشادی * و حسن درخشان و سهیلا توکلی یگانه و نادر مصطفی پور

چکیده :
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت می دهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند . انگیزۀ تحصیل و یادگیری در دانش‌آموزان، به معنای تمایل درونی آن‌ها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است . با توجه به اینکه ریاضی یکی از مهم‌ترین دروس در تمام مقاطع تحصیلی برای اکثر دانش‌آموزان است ، اما بسیاری از دانش آموزان نسبت به یادگیری این درس بی علاقه و بی انگیزه می باشند . پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در بی انگیزگی دانش آموزان در درس ریاضی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یكی از مهم‌ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش‌آموز برای یادگیری ، فعال نگه‌داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود؛ اما عوامل متعددی نظیر روشهاي تدریس، نوع وسایل کمک آموزشی، محیط و فضاي آموزشی، عوامل فردي و شخصیتی، عوامل خانوادگی و نوع نگرش فرد می تواند در بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به درس ریاضی موثر باشد .

کلمات کلیدی :
ریاضی، انگیزه، دانش آموزان


مشاهده مقاله
268
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۲ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ تیر ۱۴۰۲