دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 188 - 202
نویسندگان : مسعود زارعی کیاپی *

چکیده :
با توجه به اینکه معلم عنصر کلیدی آموزش و انتقال دانش به دانش آموزان بوده و مهمترین عضو نظام آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری و معمار اصلی این نظام محسوب می شود، لذا نقش تأثیرگذارِ مدیریت معلم در کلاس درس در موفقیت در فرآیند یاددهی - یادگیری بر هیچ کس پوشیده نیست. مدیریت کلاس درس از سوی معلم برای ایجاد نظم و انضباط، مطلوب کردن تدریس و ایجاد یادگیری در دانش آموزان کلاس درس انجام می گیرد. چنانچه مدیریت کلاس به خوبی انجام نگیرد، فرآیند تدریس و یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای مدیریت کلاس درس و تاثیر آن بر تمرکز و یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از آنجا که تدریس تنها بخش کوچکی از وظایف یک معلم یا مدرس است و فعالیت های مضاعفی از جمله ارتباط با دانش‌آموزان، والدین و همکاران، بررسی تکالیف و برگه‌های امتحانی، نوشتن طرح درس، طراحی سؤالات، شرکت در جلسات و گذراندن دوره‌های مختلف بخش‌ جدایی‌ناپذیری از حرفۀ معلمی است، بنابراین معلمان برای به انجام رساندن بهتر وظایف خود و برقراری تعادل بین این وظایف، نیازمند آموختن مهارت‌های پیشرفته مدیریت کلاس درس هستند. وجود مدیریت کارآمد معلمان و ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگیهای فراگیران باشد، علاوه بر نقش موثر بر افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس درس و یادگیری آنها ، لازمه جامعه امروزی و راه گشای بسیاری از مشكلات دانش آموزان است.

کلمات کلیدی :
مدیریت کلاس، یادگیری، معلم، دانش آموزان


مشاهده مقاله
189
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ تیر ۱۴۰۲