دوره 4، شماره 42، دی 1401، صفحات 82 - 92
نویسندگان : محمد احمدخانی ها *

چکیده :
محیط کسب و کار یک شرکت ساختاری است که اندازه گیری آن پیچیده و سخت است. در اقتصاد هر کشوری محیط کسب و کار بسیار مهم است زیرا بر بهبود تولید ناخالص داخلی و رقابت شرکتها اثر گذار است. عواملی وجود دارد که بر محیط کسب و کار اثرگذارند. آنها مواردی همچون حاکمیت، رقابت، شفافیت، کیفیت بروکراسی، فساد و نظم و قوانین، سیستم های قانونی و زیر ساختارها و دیگر موارد را در بر می گیرد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر محیط کسب و کار شرکتهای تولیدی می باشد. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- توسعه¬ای(اکتشافی) و پیمایشی است که در سال 1397 و 1398 در شرکت های تولیدی انجام شد. برای انجام پژوهش در تکنیک دلفی و دلفی فازی 20 نفر از متخصصین انتخاب شدند. در این پژوهش دو سوال اصلی تنظیم شد. بعد از تکمیل پژوهش و محاسبات ریاضیاتی دلفی فازی 17 عامل موثر بر محیط کسب و کار شرکتهای تولیدی مشخص شدند. بر اساس محاسبات ماتریسی مشخصه های مشتریان، تأمین کنندگان و رقبا محیط ترین عوامل بودند.

کلمات کلیدی :
محیط کسب و کار، شرکتهای تولیدی، دلفی فازی


مشاهده مقاله
269
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۱