دوره 1، شماره 2، شهریور 98، صفحات 0 - 0
نویسندگان : زهرا رامتين *

چکیده :
پيدايش متافيزيک در سينما ريشه در افسانه‌ها و قصه‌هاي كهن كه متكي بر روح و نيروهاي فوق طبيعي و ماورایی دارد. اكثر اين فيلم‌ها دليل وجود معاني و مفاهيمي است که در نهايت منجر به اعتلاي معنويت در مخاطب شود. از اين روي سينماگران به علت جذاب بودن و فرم و محتواي خاص آن به ساخت چنين فيلم‌هاي روي آورده‌اند. هدف از این پژوهش بررسي سينمايي است كه براساس عوامل ماورایي و متافيزيكي اتفاقاتي به‌وقوع مي‌پيوندد كه در عالم ناسوت وقوع آنها، عجيب و غيرقابل باور است و چگونگي رويكرد ماوراء در سينماي معاصر، در جامعه و تحليل تصوير، صدا و موسيقي فيلم‌هاي ماورایي پرداخته شده است. روش اجرای این تحقیق توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. در جمع بندی نتایج این پژوهش می‌توان گفت: نقش ماوراء در سينما به حيطه گسترده پرورش ذهن و تخيل‌گرايي و به وجوه رؤياها و مجهولات وابسته است. نقطه اتکاء فيلم‌ها، جهان پس از مرگ به‌عنوان فيلم‌هاي پركشش و وابسته به سينماي رستگاري است كه با ساختار نوين، درام و متکي بر ماوراء را مي‌آفريند.

کلمات کلیدی :
متافيزيک، ناخودآگاه، ذهن، توهم، قدرت، تمرکز ذهني، خلاقيت، خيال پردازي.