
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات810,587
عوامل مؤثر بر خود افشاگری در فضای مجازی: یک پژوهش کیفی
دوره 3، شماره 24، تیر 1400، صفحات 35 - 22
1- دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه یزد/ Norouzi_zeinab64@yahoo.com /
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه یزد / mrjantrkzad@gmail.com /
3- دانشیار روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده :
جاذبههای فضای مجازی منجر شده افراد ساعات زیادی از روزشان را در این محیط بگذرانند و تعاملات در این فضا را جایگزین تعاملات با اعضای خانواده و همسالان خود کنند. هنگامیکه یک فرد ناشناس بهصورت آنلاین است، ممکن است با شجاعت بیشتری نسبت به آنچه در موقعیت رودررو برقرار میشود ارتباط برقرار کند. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت این موضوع با اتخاذ رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی به توصیف چیستی و چگونگی پدیده خود افشاگری در فضای مجازی میپردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی افرادی است که در شبکه های مجازی به گفتگو در زمینهها و موضوعات شخصی میپردازند. دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند و روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 شرکتکننده جمعآوری و درنهایت با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی مبتنی بر ون منن تحلیل شد. نتایج یافتهها نشان میدهد که پدیده افشاگری در فضای مجازی تحت تأثیر عواملی از قبیل مسائل جنسی، احساس امنیت، ناسازگاری با دنیای واقعی، آزادی و آرامش در فضای مجازی و کسب شناخت و تجربه می باشد. این پژوهش در شناخت بیشتر نیازهای جامعه و شکافهای موجود در زندگی روزمره افراد میتواند راهگشا باشد.
کلمات کلیدی :