
رابطه علی بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجیگری احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام
دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 1 - 9
نویسندگان : احمد میرزابیگی* 1 ، سعید بختیار پور 2 ، زهرا افتخار صعادی 3 ، بهنام مکوندی 4 ، رضا پاشا 5
1 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
3 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
4 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
5 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجیگری احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان متوسطه دوم شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه این شهر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 374 دانشآموز انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بودند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دارند و احساس تعلق به مدرسه، نقش میانجیگری مهمی در این رابطه ایفا میکند. نتایج بیانگر آن است که تقویت بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی، همراه با افزایش احساس تعلق به مدرسه، میتواند بهبود انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تسهیل کند. این یافتهها برای معلمان، مشاوران و سیاستگذاران آموزشی مفید بوده و میتواند در جهت تقویت عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان به کار رود.
این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجیگری احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان متوسطه دوم شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه این شهر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 374 دانشآموز انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بودند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دارند و احساس تعلق به مدرسه، نقش میانجیگری مهمی در این رابطه ایفا میکند. نتایج بیانگر آن است که تقویت بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی، همراه با افزایش احساس تعلق به مدرسه، میتواند بهبود انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تسهیل کند. این یافتهها برای معلمان، مشاوران و سیاستگذاران آموزشی مفید بوده و میتواند در جهت تقویت عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان به کار رود.
کلمات کلیدی :
بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، دانشآموز
بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، دانشآموز
-
151
-
0
-
1403/06/04
-
1403/07/08
-
1403/09/11