ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

QR Code

علوم و تحقیقات

تبیین نقش رهبری خدمتگزار، حمایت و هویت سازمانی در پیش‌بینی اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران
دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 47 - 72
نویسندگان : زهرا شاکری زاده 1 ، رضا حیدری فرد* 2

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام

2 استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام

چکیده :
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش رهبری خدمتگزار، حمایت و هویت سازمانی در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران انجام گرفت.اين پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی می‌باشد، جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مرد و زن مدارس ابتدایی شهرستان مهران در سال تحصیلی 1401-1400 که تعداد آن‌ها، 159 نفر بود، تشکیل داده است. در پژوهش حاضر، به منظور تعیین حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 113 نفر معلم، که به علت جلوگیری از افت نمونه و عدم عودت پرسشنامه‌ها و ... ده درصد بیشتر یعنی 124نفر با توجه به دو گروه مرد و زن بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی متناسب با حجم انتخاب گردید.ابزار اندازه‌گیری داده‌ها شامل، پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار قلی پور و حضرتی(1388)،پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگر (1986)، پرسشنامه هویت سازمانی چتی (1983) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی(2001) بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون ساده و رگرسیون چندگانه گام به گام، به کمک نرم افزار spss استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که بین رهبری خدمتگزار،حمایت و هویت سازمانی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.در نتیجه بهبود مؤلفه‌های سبک رهبری خدمتگزار، حمایت و هویت سازمانی می‌تواند باعث ارتقا و افزایش اشتیاق شغلی معلمان گردد.
کلمات کلیدی :
سبک رهبری خدمتگزار، حمایت سازمانی، هویت سازمانی، اشتیاق شغلی