
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات810,123
تحلیل بازی ویدئویی ژانر نقشآفرینی ویچر بر اساس الگوی سفر قهرمان کریستوفر وگلر
دوره 1، شماره 1، 1398، صفحات 59 - 69
1- دانشجوی کارشناسی ارشد انیمیشن (تصویر متحرک)، دانشگاه تربیت مدرس تهران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد انیمیشن (تصویر متحرک)، دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده :
یافتن ساختار اسطورهای در داستانها و افسانههای ملل مختلف و تبیین آنها بر اساس عناصر مشترک تکرار شونده، با معرفی الگوی سفر قهرمان توسط جوزف کمپبل، اسطورهشناس آمریکایی، به کمال خود میرسد. در این فرآیند، ادعا میشود که با برجستهسازی و تأکید بر مشترکات و چشم پوشی از تفاوتها میتوان به ساختار یکپارچهای در تمام گونههای داستانی دست یافت و بر اساس همین ساختار بهدستآمده، به تحلیل و آفرینش آثار ادبی و هنری پرداخت. این روند در نهایت با معرفی الگوی سفر نویسنده توسط کریستوفر وگلر، تحلیلگر و نویسنده هالیوود، به جریانی فراگیر در حوزه تحلیل داستان و فیلمنامه میانجامد. در واقع وگلر با مبنا قرار دادن کار کمپبل، نسخهی تنقیح شدهای را مبتنی بر نیازهای روایت سینمایی ارائه میدهد که کاربرد گستردهای در فیلمنامهنویسی پیدا میکند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، الگوی سفر نویسنده وگلر را به عنوان الگویی کارآمد برای تحلیل بازیهای ویدئویی پیشنهاد میدهد و به علت نزدیکی شیوهی روایت در بازیهای ژانر نقشآفرینی با آثار سینمایی، به تحلیل یکی مهمترین بازیهای این ژانر (ویچر) میپردازد و روایت داستانی آنها را با مراحل مختلف الگوی مذکور تطبیق میدهد. این مقاله در نهایت نشان میدهد که الگوی سفر قهرمان وگلر، میتواند در تحلیل عناصر متعددی از بازیهای ویدئویی ژانر نقش آفرینی، موثر باشد، هر چند به واسطه ی تفاوتهای ذاتی میان رسانه ی فیلم و رسانهی بازی کاستی هایی در این الگو یافت می شود که می بایست سفارشی سازی های خاصی روی آن انجام گیرد.
کلمات کلیدی :