
بررسی رابطه بین هویت سازمانی و بدبینی سازمانی با سکوت سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی
دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 85 - 101
1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
3 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قم
4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت سازمانی و بدبینی سازمانی با سکوت سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی شهرستان بروجرد انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها در گروه تحقیقات توصیفی_همبستگی و برحسب دامنه کار در گروه تحقیقات کمی_کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش را تعداد 194 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شهرستان بروجرد در سال تحصیلی1401_1400تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی-مورگان تعداد 127 نفر به روش نمونهگیری طبقهای ( سهمیهای) بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه های استاندارد موریسون و میلیکن(ذکریاپور1393)، پرسشنامه هویت سازمانی چنی(1983)، پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان و همراهان(2009) استفاده شده است. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه ها نیز مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه های هویت سازمانی،بدبینی سازمانی و سکوت سازمانی به ترتیب مقدار 0.84 ،0.77و0.8 را نشان داد. دادههای جمعآوریشده با بهرهگیری از آزمونهای توصیفی و استنباطی از جمله آزمون نرمال بودن، آزمون پیرسون، رگرسیون به کمک نرمافزار21 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هویت سازمانی با تمام مولفه هایشان وسکوت سازمانی رابطه معنادار و مستقیم و بدبینی سازمانی با تمامی مؤلفههایشان و سکوت سازمانی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت سازمانی و بدبینی سازمانی با سکوت سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی شهرستان بروجرد انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها در گروه تحقیقات توصیفی_همبستگی و برحسب دامنه کار در گروه تحقیقات کمی_کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش را تعداد 194 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شهرستان بروجرد در سال تحصیلی1401_1400تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی-مورگان تعداد 127 نفر به روش نمونهگیری طبقهای ( سهمیهای) بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه های استاندارد موریسون و میلیکن(ذکریاپور1393)، پرسشنامه هویت سازمانی چنی(1983)، پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان و همراهان(2009) استفاده شده است. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه ها نیز مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه های هویت سازمانی،بدبینی سازمانی و سکوت سازمانی به ترتیب مقدار 0.84 ،0.77و0.8 را نشان داد. دادههای جمعآوریشده با بهرهگیری از آزمونهای توصیفی و استنباطی از جمله آزمون نرمال بودن، آزمون پیرسون، رگرسیون به کمک نرمافزار21 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هویت سازمانی با تمام مولفه هایشان وسکوت سازمانی رابطه معنادار و مستقیم و بدبینی سازمانی با تمامی مؤلفههایشان و سکوت سازمانی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد.
کلمات کلیدی :
سکوت سازمانی، هویت سازمانی، بدبینی سازمانی، مدیران، مدارس ابتدایی
سکوت سازمانی، هویت سازمانی، بدبینی سازمانی، مدیران، مدارس ابتدایی
-
169
-
1
-
1403/01/28
-
1403/03/06
-
1403/08/02