ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

QR Code

علوم و تحقیقات

بررسی عوامل موثر در بی انگیزگی دانش آموزان در درس ریاضی
دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 46 - 60
نویسندگان : زینب نوشادی* 1 ، حسن درخشان 2 ، سهیلا توکلی یگانه 3 ، نادر مصطفی پور 4

1 کارشناسی روانشناسی ، دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ، دانشگاه آزاد واحد مرودشت

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

4 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

چکیده :
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت می دهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند . انگیزۀ تحصیل و یادگیری در دانش‌آموزان، به معنای تمایل درونی آن‌ها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است . با توجه به اینکه ریاضی یکی از مهم‌ترین دروس در تمام مقاطع تحصیلی برای اکثر دانش‌آموزان است ، اما بسیاری از دانش آموزان نسبت به یادگیری این درس بی علاقه و بی انگیزه می باشند . پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در بی انگیزگی دانش آموزان در درس ریاضی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یكی از مهم‌ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش‌آموز برای یادگیری ، فعال نگه‌داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود؛ اما عوامل متعددی نظیر روشهاي تدریس، نوع وسایل کمک آموزشی، محیط و فضاي آموزشی، عوامل فردي و شخصیتی، عوامل خانوادگی و نوع نگرش فرد می تواند در بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به درس ریاضی موثر باشد .
کلمات کلیدی :
ریاضی، انگیزه، دانش آموزان