ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

QR Code

علوم و تحقیقات

ارتباط راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی با یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان دیرآموز
دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 235 - 249
نویسندگان : امید تیموری* 1 ، سیده ندا باقری امریی 2

1 دکتری ریاضی کاربردی گرایش آنالیز عددی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی (برنامه ریزی درسی) ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده :
در نظام تعلیم و تربیت عوامل متعددی در فرآیند آموزش و یادگیری موثر هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. هوش هیجانی و انگیزش از جمله این عوامل هستند. انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت می دهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند. انگیزۀ یادگیری در دانش‌آموزان، به معنای تمایل درونی آن‌ها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. هوش هیجانی نیز مجموعه ای از قابلیتهای غیرشناختی است که توانایی فرد را در سازگاری با مقتضیات محیطی و فشارهای حاصله افزایش می دهد و عامل مؤثر و تعیین کننده در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی با یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان دیرآموز و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که دانش آموز دیرآموز کسی است که توانایی یادگیری مهارت های تحصیلی ضروری را دارد ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبت به متوسط همسالانشان کمتر است. در این میان انگیزه و هوش از مهم‌ ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش ‌آموز برای یادگیری، فعال نگه‌داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود.
کلمات کلیدی :
انگیزه، هوش هیجانی، یادگیری، دانش آموزان دیرآموز