ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

QR Code

علوم و تحقیقات

بررسی تاثیر اعتماد به نفس و عزت نفس بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان
دوره 5، شماره 49، مرداد 1402، صفحات 88 - 103
نویسندگان : سعید چگنی* 1 ، سارا وفایی نژاد 2 ، سید مرتضی حسینی 3 ، فرهاد شیویاری 4

1 دانشگاه آزاد اسلامی مدیر مدرسه

2 آموزگار

3 دانشگاه آزاد تهران مرکزی

4 دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده :
انگیزش را می‏توان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد. در حقیقت انگیزش چیزی است که فرد را به پیش رفتن وا می‏ دارد؛ در حال پیش رفتن نگه می‏دارد و تعیین می‏ کند که به کجا باید رفت. انگیزۀ تحصیلی در دانش‌آموزان، به معنای تمایل درونی آن‌ها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اعتماد به نفس و عزت نفس بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد اعتماد به نفس و عزت نفس از بنیادی ترین بخشهای شخصیت انسان هستند که بر تمام جوانب زندگی فرد نفوذ دارند. افرادی که دارای اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی هستند، در کار، تحصیل و زندگی موفق بوده، نقاط ضعف و قوت خود را می دانند و راههای رسیدن به موفقیت را به سرعت طی می کنند. یک دانش‌آموز با اعتماد به نفس، به توانایی‌ها و مهارت‌های خود باور دارد، با انگیزه بالا و به موقع در بحث‌های کلاسی و یا کارهای گروهی شرکت کرده و می‌داند که توانایی کافی برای انجام تکالیفش را داشته و از ارائه توانمندی‌هایش نیز ترسی ندارد.
کلمات کلیدی :
اعتماد به نفس، عزت نفس، انگیزه تحصیلی، دانش آموزان