
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات810,658
واکاوی بازاریابی شبکهای در فقه امامیه
دوره 3، شماره 24، تیر 1400، صفحات 14 - 1
1- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،
3- دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، پژوهشگر مطالعات اسلامی و مدرس دانشگاه
چکیده :
بازاریابی شبکهای نوعی بازاریابی است که در آن، تولید یا توزیعکنندگان، شبکهای مستقیم از مشتریان را، برای فروش کالا یا خدمات پدید میآورند. که در کنار آن عیبها و مزیتهایی پدید آمده است؛ شرکتهای هرمی صورتی از بازاریابی هستند که سبب اخلال در نظام اقتصادی میشوند. رشد فزاینده انواع مختلف شرکتهای بازاریابی شبکهای و شرکتهای هرمی سبب بروز نگرانیهایی در خصوص آثار آنها بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی گردیده است. هدف از این تحقیق شناخت بیشتری از عملکرد بازاریابی شبکهای در مقایسه با تجارتی که در شرع اسلام آن را جایز دانستهاند. از جمله پرسشهای مهم قابل طرح دربارهی فعالیت چنین شرکتهایی، در خصوص وضعیت خصوصی این شرکتها و درآمد حاصله از فعالیتهایشان است. در این مقاله با بررسی منابع مکتوب، تفاوتهای اصلی شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکهای، توضیحات لازم مبذول شده است. با توجه به شرایط نوین در تجارت و قرادادهای خرید و فروش، روشهای جدیدی هم برای بازاریابی جهت فروش محصولات، به وجود میآید، و همچنین این مسئله از دیدگاه مراجع تقلید و شورای نگهبان و قانون اساسی و همچنین پیشینه آن نیز بیان شده است و شرکتهایی که قانون شرع را رعایت نکنند مثل اکل مال بالباطل است. جمعآوری مطالب این مقاله به روش کتابخانهای است.
کلمات کلیدی :