ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

یادگیری فعال در کلاس درس: مروری بر اثربخشی روش‌های مشارکتی و پروژه‌محور
دوره 7، شماره 74، شهریور 1404، صفحات 31 - 38
نویسندگان : علیرضا قیاسی* 1، محمد آبسالان 2، محمد عزیزی زاده 3، شاهین پالیزبان 4، مریم برفی 5، سامان رشیدی 6
1- کارشناسی علوم تربیتی و آموزگار مدارس ابتدایی
2- کارشناسی علوم تربیتی و آموزگار مدارس ابتدایی
3- کارشناسی علوم تربیتی و آموزگار مدارس ابتدایی
4- کارشناسی روانشناسی و آموزگار آموزش و پرورش
5- کارشناسی امور فرهنگی و آموزگار مدارس ابتدایی
6- کارشناسی علوم تربیتی و آموزگار مدارس ابتدایی
چکیده :
این مقاله مروری به بررسی جامع و دقیق اثربخشی روش‌های یادگیری فعال، با تمرکز ویژه بر رویکردهای مشارکتی و پروژه‌محور، در محیط کلاس درس می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش، از طریق تحلیل و ترکیب یافته‌های مطالعات علمی موجود، ارائه یک درک عمیق و چندوجهی از نحوه تأثیرگذاری این روش‌های نوین آموزشی بر جنبه‌های مختلف یادگیری دانش‌آموزان است. این جنبه‌ها شامل پیشرفت در دانش و مهارت‌های موضوعی، میزان مشارکت و درگیری فعال در فرآیند یادگیری، و مهم‌تر از همه، توسعه مهارت‌های حیاتی قرن بیست و یکم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت، و همکاری است. نتایج جمع‌بندی شده از مطالعات مختلف به طور قاطع نشان می‌دهند که پیاده‌سازی مؤثر یادگیری فعال، به ویژه از طریق روش‌های مشارکتی و پروژه‌محور، به طور قابل توجهی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد، توانایی آن‌ها را در درک عمیق مفاهیم و کاربرد آن‌ها در موقعیت‌های جدید افزایش می‌دهد، و به طور چشمگیری مهارت‌های تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله آن‌ها را تقویت می‌کند. این مقاله تلاش دارد تا با ارائه شواهد و تحلیل‌های مستند، اهمیت و ضرورت به‌کارگیری این رویکردها را در نظام‌های آموزشی نوین مورد تأکید قرار دهد.