ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

بررسی روش‌های نوین تدریس يادگيرى مشاركتى و معكوس بر عملكرد تحصيلى دانش آموزان ابتدایی
دوره 7، شماره 73، مرداد 1404، صفحات 12 - 21
نویسندگان : اکرم بهاروندی* 1، مریم شاهوند 2، عفت ندیمی قلعه بابو 3
1- کارشناسی ارشد علوم تربیتی_برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران
2- کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور اندیمشک، اندیمشک، ایران
3- کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران
چکیده :
با توجه به اهمیت بهبود کیفیت فرآیند یاددهی–یادگیری در دوره ابتدایی، بهره‌گیری از روش‌های نوین تدریس مورد توجه پژوهشگران و معلمان قرار گرفته است. این مقاله با رویکردی مروری، به بررسی تأثیر دو روش یادگیری مشارکتی و یادگیری معکوس بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی می‌پردازد. در این مطالعه، یافته‌های پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی منتشرشده در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که هر دو روش در تقویت درک مفاهیم، افزایش تعاملات کلاسی، و ارتقای سطح یادگیری مؤثر بوده‌اند، اما اجرای موفق آن‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، آموزش معلمان و حمایت ساختاری مدارس است. در پایان، پیشنهادهایی برای به‌کارگیری این روش‌ها در آموزش ابتدایی و مسیرهای پژوهشی آینده ارائه شده است.